fbpx

Nehéz választás előtt állnak a kismamák, amikor az ezerféle vitaminkészítmény közül megpróbálják kiválasztani a legjobbat kisbabájuk számára. Azonban sokan nem tudják, hogy ezek túladagolva még károsak is lehetnek a magzatra. Ezért most áttekintjük a nemzetközi ajánlásokat, hogy irányt mutathassunk a vitamin-keresgéléshez.

A magzat megfelelő fejlődéséhez és növekedéséhez elengedhetetlen az anya megfelelő tápanyag felvétele. Már a fogantatás előtti tápanyag ellátottság is befolyásolja a várandósság sorsát, így kiemelt fontosságú a tudatos családtervezés. A vitaminválasztásban az vezérelje a kismamákat, hogy a készítmény minél jobban lefedje a napi szükségleteket, így ne kelljen több fajtát szednie. Természetesen ezek nem helyettesítik az egészséges vegyes táplálkozást, ehhez kell igazítani a vitamint. Nem feltétlen az a legjobb készítmény, amiben rengeteg fajta és mennyiségű hatóanyag van – túlzottan megterhelheti a májat és veséket.

A legtöbb mikroelem szükséges mennyisége nő várandósság alatt, és ez függ az anyai életkortól is. Ideális esetben ezeket teljes egészében fedezné az étrendünk, de a gyakorlatban számos mikrotápanyagból kevesebbet fogyasztunk – ezek többnyire a vas, kalcium, folsav és D vitamin. Az alábbi táblázatban a nemzetközi ajánlások összefoglalása látható:

Nem várandós egyénekVárandós
14-18 éves
Várandós
19-30 éves
Várandós
31-50 éves
Felső határ
Ásványi anyagok
Kálcium1000 mg1300 mg1000 mg1300 mg2500 mg
Vas18 mg27 mg27 mg27 mg45 mg
Magnézium310 – 360 mg400 mg350 mg360 mg
Foszfor700 mg1250 mg700 mg700 mg4000 mg
Cink8 mg12 mg11 mg11 mg40 mg
Jód150 mcg220 mcg220 mcg220 mcg1110 mcg
Szelén55 mcg60 mcg60 mcg60 mcg400 mcg
Vitaminok
Vitamin A700 mcg750 mcg770 mcg770 mcg3000 mcg
Vitamin D600 NE600 NE600 NE600 NE4000 NE
Vitamin E15 mg15 mg15 mg15 mg1000 mg
Vitamin K90 mcg75 mcg90 mcg90 mcg
Vitamin C75 mg80 mg85 mg85 mg2000 mg
Tiamin1.1 mg1.4 mg1.4 mg1.4 mg
Riboflavin1.1 mg1.4 mg1.4 mg1.4 mg
Niacin14 mg18 mg18 mg18 mg35 mg
Vitamin B61.3 mg1.9 mg1.9 mg1.9 mg100 mg
Vitamin B122.4 mcg2.6 mcg2.6 mcg2.6 mcg
Kolin425 mg450 mg450 mg450 mg3500 mg
Folsav400 mcg600 mcg600 mcg600 mcg1000 mcg

Forrás: www.uptodate.com

Nézzünk meg kicsit részletesebben néhány fontos elemet:

Vas: szükséges a magzati agy, a méhlepény fejlődéséhez és az anyai vérképződéshez. Szükséges mennyisége 27mg/nap terhesség alatt, emiatt naponta 30-60mg elemi vaspótlás javasolt. Vashiányos vérszegénységnél (a hemoglobin szint <11g/dL az 1., 3.trimeszterben < 10.5 g/dL a 2.trimeszterben és a szérum ferritin <40ng/mL) 30-120mg/nap vaspótlás szükséges, amíg a vérkép nem rendeződik. Ehhez bevihetünk 65 mg elemi vasat (325 mg vas-szulfát) kétnaponta. A felszívódást javítja és az emésztőszervrendszeri mellékhatásokat csökkenti, ha naponta több kisebb részletben, illetve másnaponta szedjük. A hasznosulás jobb állati eredetű temékeknél, C-vitamin mellett, míg csökken tejtermékek és koffein egyidejű fogyasztásával.

Kálcium és D-vitamin: elengedhetetlen a magzat csontrendszerének fejlődéséhez. Amennyiben nem viszünk be elegendő mennyiséget, terhesség alatt ez az anyai csontozatból mobilizálódik. A kálcium szükséges mennyisége kb. 1000-1300 mg/nap terhesség alatt –ennek legnagyobb részét a helyes táplálkozás pótolja-, míg a D-vitaminé 600 NE (nemzetközi egység)/nap. (A biztonságos maximális bevitel nincs egyértelműen meghatározva, egy 2011-es irányelv szerint 4000 NE/nap.) Az ergokalciferolnál (D2) hatékonyabb a kolekalciferol (D3) forma.

Folsav: kiemelt fontosságú a velőcsőzáródási rendellenességek megelőzéséhez. Amennyiben nincs rizikófaktor (pl. cukorbetegség, bizonyos gyógyszerek szedése), fogamzás előtt egy hónappal és az első trimeszterben 0.6-0.8 mg/nap folsav bevitel javasolt, majd 0.6mg/nap a terhesség során. A folsavat és folátot gyakran összekeverik, a folát egy vízoldékony B-vitamin (B9), ami természetesen módon előfordul az ételekben (pl. spenótban, babban, vagy mesterségesen dúsított müzlikben), míg a folsav ennek szintetikus verziója. A folsavat az MTHFR (metilén-tetrahidrofolát-reduktáz) enzim alakítja foláttá, amit a bélfal sejtjei már fel tudnak venni. Ha az enzim működése csökkent, a szervezet kevésbé tudja hasznosítani a folsavat. Emiatt érdemes lehet olyan készítményt választani, ami 1:1 arányban tartalmaz folsavat és folátot.

Kolin: fontos a magzat agyi fejlődésében, kb. 450mg/nap az ideális bevitel. A vitaminok többnyire legfeljebb 50mg-ot tartalmaznak, így elengedhetetlen tojás, hús, tejtermékek, tengeri hal útján pótolni. 

Cink: 11-12mg/nap a célérték várandósság során.

Jód: elengedhetetlen a normál pajzsmirigyműködéshez. A WHO szerint várandósság és szoptatás során napi 250 mcg jód javasolt. Ezt általában fedezi az egészséges táplálkozás és a jódozott só, de egyes irányelvek napi 150 mcg jódbevitelt javasolnak multivitamin formájában. Ügyeljünk rá, hogy a túlzott jódfogyasztás káros lehet!

B12 vitamin: napi ajánlott mennyisége 2.6-2.8 mcg/nap. Mivel elsősorban állati termékekben található meg, főleg vegetáriánusok, vegánok vannak kitéve B12-hiánynak.

A-vitamin: a fejlett országokban ritka az A-vitamin hiány. Szükséges napi mennyisége terhességben 750-770 mcg/nap (2500 NE), ezt általában fedezi egy kiegyensúlyozott diéta. Potenciális toxicitása miatt kerülendők a magas A-vitamin tartalmú táplálékkiegészítők!

Az E-, C-, B6-vitaminoknak és probiotikumoknak eddig nem igazolták kiemelt előnyeit terhességben.

A megfelelő vitamin-bevitel fontossága mellett szeretnénk felhívni a figyelmet a túlzott fogyasztás veszélyeire is!

  • Az A-vitamin 10.000NE/nap mennyiségben fejlődési rendellenességet okozhat a magzatnál, 5000NE/nap dózisnál nem szabad többet fogyasztani. Kiemelt A-vitamin forrás a máj, így egyes szerzők nem javasolják fogyasztását terhesség alatt.
  • A túlzott jód bevitel a magzatban golyvát okozhat.
  • A mesterségesen telített transz zsírsavak kiszorítják az esszenciális zsírsavakat, és káros hatással bírnak a magzati fejlődésre, így fogyasztásuk kerülendő.
  • Talán kevésbé ismert, de vigyázni kell a halakban található metil-higany bevitelével, mivel ez főzéssel nem szűntethető meg, nagymértékben felszívódik és neurológiai károsodást okozhat a magzatban. A biztonságosabb halfajtákról ezen a linken tájékozódhatunk.

Bár köztudott, mégis szeretnénk hangsúlyozni, hogy az alkoholfogyasztásnak nincsen biztonságos alsó határa, így teljes mértékben kerülni kell terhesség alatt. Az alkohol súlyos agyi károsodásokat okozhat a magzatban, növekedésbeli elmaradást, fejlődési rendellenességet az arcban, szívben, érzékszervekben.

Sokak számára fontos, hogy mennyi koffein fogyasztása megengedett a terhesség alatt. A nemzetközi ajánlás szerint legfeljebb 200-300 mg/nap koffein nem ártalmas a várandósságra. (Egy átlagos csésze kávé kb. 100 mg koffeint tartalmaz, egy eszpresszó akár 200-300 mg-ot is.) Bár nincsen elegendő adatunk rá, a magasabb anyai koffein szintek a vérben a magzat fokozott aktivitását, szívfrekvencia variabilitását, légzési aktivitását, alacsonyabb alap szívfrekvenciáját okozhatják.

Gyakran előforduló kérdés, hogy igaz-e az, hogy a terhesvitaminoktól óriás-babák születnek? Ez egy tévhit – ha a kismama az előírt dózisban szedi a vitamint és egészséges életmódot folytat, nem kell ettől tartania. A megfelelő táplálkozásról egy másik cikkünkben olvashatnak.

Írásunk általános irányelveket tartalmaz, bármiféle rizikó, betegség (pl. cukorbetegség, iker-terhesség, alultápláltság) esetén speciális konzultációt javaslunk. Amennyiben kérdése lenne, keresse fel személyesen szakembereinket.

Végezetül az alábbi táblázatokban összegyűjtöttük néhány terhesvitamin hatóanyag tartalmát, hogy kismamáink könnyebben össze tudják őket hasonlítani a választás során. Pirossal jelöltük, ami az uptodate.com adatbázisa szerint magasabb koncentrációt tartalmaz a javasoltnál. Ami szembetűnő, hogy egyikben sincs elegendő magnézium, ennek pótlása külön szükséges. Az adatok tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik a betegtájékoztatókat.

 Femibion 0Femibion 1Femibion 2GAL + Babaváró GAL BabaváróElevit 1Elevit 2
Kálcium125 mg
Vas10 mg14 mg14 mg14 mg
Magnézium75mg250 mg100 mg57 mg
Foszfor
Cink8 mg15 mg15 mg11 mg10 mg
Jód150 mcg150 mcg150 mcg225 mcg225 mcg150 mcg
Szelén26 mcg30 mcg120 mcg120 mcg60 mcg60 mcg
Vitamin A5000 NE5000 NE770 mcg771 mcg
Vitamin D800NE800NE800NE4000 NE4000 NE200NE200NE
Vitamin E2,4 mg4,8 mg11+4,8 mg67 mg67 mg10 mg10 mg
Vitamin K1000 mcg1000 mcg
Vitamin C55 mg55 mg2000 mg500 mg85 mg85 mg
Tiamin1,4 mg1,4 mg50 mg50 mg1,4 mg1,4 mg
Riboflavin20 mg15 mg1,4 mg1,4 mg
Niacin16 mg16 mg18 mg18 mg
Vitamin B61,4mg1,9 mg1,9 mg25 mg25 mg1,9 mg1,9 mg
Vitamin B121,4 mg4,5 mcg4,5 mcg300 mcg100 mcg2,6 mcg2,6 mcg
Kolin900 mg
Folsav800 mcg (400 mcg folsav, 416 mcg folát400 mcg folsav+416mcg folát200 mcg folsav +208 mcg folát600 mcg folát400 mcg folát400 mcg folsav + 451 mcg folát200 mcg folsav+ 225 mcg folát
B2 vitamin1,4 mg1,4 mg1,4 mg20 mg
B3 vitamin12 mg15mg16 mg6 mg6 mg
B5 vitamin6 mg6 mg100 mg 25 mg
B7 vitamin40 mcg40 mcg1000 mcg 750 mcg30 mcg30 mcg
Omega-3 zsírsavak200 mg550-600 mgEPA 80 mg DHA 200 mg
Réz1,5 mg1,5 mg1 mg1 mg
Molibdén100 mcg100 mcg
Króm60 mcg50 mcg
Mangán 2 mg
Szilícium25 mg5 mg
Bór2 mg2 mg
Taurin500 mg
Inozitol100 mg
BioPerine2,5mg2,5 mg
Görög zsályalevél kivonat2 mg2 mg
 Trimeszter 1 (2 tbl)Trimeszter Prémium 1Trimeszter 2Trimeszter 3 Dr Czeizel 1Dr Czeizel 2JutavitGravida Optima
Kálcium150 mg150 mg160 mg170 mg 130mg200 mg
Vas30 mg30 mg30 mg30 mg6,73 mg (vas(II)fumarát) 45mg30 mg
Magnézium100 mg100 mg130 mg150 mg100mg 100mg110 mg
Foszfor105 mg105 mg105 mg105 mg
Cink10 mg10 mg15 mg17 mg 10mg15 mg
Jód220 mcg230 mcg240 mcg200 mcg200 mcg220 mcg
Szelén50 mcg szerves formából 30 mcg60 mcg
Vitamin A800 mcg800 mcg900 mcg1000 mcg 1000,4 mcg1200 mcg
Vitamin D200NE200NE200NE200NE1000 NE1000 NE600NE600 NE
Vitamin E13 mg13 mg15 mg16 mg15 mg15mg 16mg15 mg
Vitamin K 15 mcg
Vitamin C100 mg100 mg110 mg120 mg100 mg100mg120mg110 mg
Tiamin 1 mg1 mg 1,2 mg 1,7mg1,5 mg
Riboflavin 1,2 mg1,2 mg 1,5 mg1,8 mg 1,8mg1,8 mg
Niacin 13 mg13 mg 15 mg (20mg20 mg
Vitamin B6 1,6 mg1,6 mg 1,6 mg 1,9 mg2,6 mg2,6 mg 2,6mg2,6 mg
Vitamin B123 mcg3 mcg4 mcg 4 mcg2,6 mcg
Kolin
Folsav800 mcg800 mcg folát600 mcg500 mcg400 mcg folsav+400 mcg folát800 mcg 800 mcg folát400 mcg folsav + 451 mcg folát
B2 vitamin
B3 vitamin
B5 vitamin 11mg7 mg
B7 vitamin40 mcg40 mcg50 mcg60 mcg 200 mcg150  mcg
Omega-3 zsírsavak DHA 240 mg  EPA 360 mg250 mg DHA 50 mg EPA
Réz1400 mcg1800 mcg2000 mcg 1500 mcg1500 mcg
Molibdén 30 mcg
Króm 30 mcg
Mangán  2mg2 mg

Források: